After a doctorate (Ph.D) in Physical Activity sciences (option: Educational intervention in Health and Physical Education, and Teacher Education) at the kinesiology department of Université de Montréal (Quebec, Canada) and a post-doctoral studies at the Observatoire des Réformes en Éducation (ORÉ) of UNiversité du Québec à Montréal (UQÀM), I have been teaching since 2007 at the School of Kinesiology and Health Sciences (SKHS) at Laurentian University. I was Regular Search at the UNESCO Chair in Curricular Development (CUDC) located at UQÀM in 2009 in September 2017. I am currently Full Professor at the SKHS at Laurentian University. I am a Regular Researcher in the Research Group on Assessment and Development of Competencies in the Fields of Physical Activity and Health (RGADCPAS). I teach and supervise students in the fields of physical education, health promotion and educational intervention (didactics, pedagogy, educational psychology). I am passionate about setting up devices allowing students to do real university and professional learning independently and sustainably.
Education
Bachelor 3 years in Human Kinetics (Licence en STAPS; Université d'Abidjan-Cocody; Côte-d'Ivoire)
Certificate of Aptitude for Teaching Sports and Physical Education; INJS-Abidjan (Côte-d'Ivoire)
Philosophae Doctor in Physical Activity Sciences (spécialisation: Educational Psychology of Health and Physical Education); Department of Kinesiology, Université de Montréal.
Stage Post Doctorat en éducation; Observatoire des Réformes en Éducation - UQÀM.
Academic Appointments
July 1st, 2020: Full Professor - School of Kinesiology and Health Sciences, Laurentian University
July 1st, 2011: Associate Professor - School of Human Kinetics, Laurentian University.
July 1st, 2007: Assistant Professor - School of Human Kinetics, Laurentian University.
Research
Teaching in Health and Physical Education (Didactics and Pedagogy of Health and Physical Education)
Higher Education Pedagogy
Didactics of the Bulding and Development of Professional Knowledge and Competencis
Curriculum Ingineering
Critical Thinking in Education and Training
Awards
2019: Laurentian Teaching Fellowship Awards" with the expertise in "Learning Outcomes" (in Higher Education).
Publications
Livres
Kpazaï, G. (2018) (direction). La pensée critique expliquée par des didacticiennes et des didacticiens de l'enseignement supérieur (2e édition). Montréal (Québec): Les Éditions JFD Inc. ISBN: 978-2-924651-78-0
Kpazaï. G. (2015) (direction). Pensée critique et innovations dans la formation universitaire. Côte Saint-Luc, Montréal (Québec): Éditions Peisaj (collection Cogito) - ISBN: 978-2-9811987-9-2.
Kpazaï, G. (2013). Étude de la pensée critique en éducation physique et santé. Saarbrücke: Presses universitaires francophones.
Amade-Escot, C., Caillot, M., Garcia-Debanc, C., Jonnaert, Ph., Kpazaï, G., Lafortune, L., Maury, S., Vincent, S. (2002). Didactiques et rapports aux savoirs. Actes des 3e journées d’études Franco-Québécoises des didactiques. Sorbonne, Paris (France), 17-18 juin
Chapitres de livres (avec un comité d'évaluateurs scientifiques)
Kpazaï, G. (2015). Introduction, Dans G. Kpazaï (dir.), Pensée critique et innovations dans la formation universitaire (p.7-12). Côte Sainte-Luc, Montréal (Québec): Éditions Peisaj.
Kpazaï, G. (2015). Illustrations de la pensée critique dans les pratiques éducatives d’enseignants d’éducation physique et santé (ÉPS) : une piste pour un développement de la pensée critique en formation initiale. Dans G. Kpazaï (dir.), Pensée critique et innovations dans la formation universitaire (p.13- 39). Côte Sainte-Luc, Montréal (Québec): Éditions Peisaj.
Kpazaï, G. (2004). Les manifestations de la pensée critique dans les pratiques éducatives des enseignantes et des enseignants d’éducation physique et à la santé. Dans R. Pallascio, M.-F. Daniel et L. Lafortune (dir.), Pensée et Réflexivité : Théories et pratiques (p.129-150). Sainte-Foy : Presses de l’Université du Québec.
Quelques articles des cinq dernières années (2010-2015) (dans des revues scientifiques arbitrées par les pairs)
Kpazaï, G., Daniel, M.-F. et Attiklemé, K. (2015). A Pedagogical Analysis of Critical Thinking Deployed by Health and Physical Education Teachers at the Secondary School Level. International Journal of Kinesiology & Sport Science, vol. 3, No 3, 2015, p.1-12.
Prevost, C., Kpazaï, G., & Attiklemé, K. (2015). Perceived Importance of Professional Competencies for Admission to the College of Kinesiologists of Ontario. International Journal Of Kinesiology & Sports Science, 3(2), 30-43.
Atoun, C., Agbodjogbe, B., Attiklemé, K., & Kpazaï, G. (2015). L’évaluation en sports collectifs selon l’APC dans les collèges de l’Ouémé: le cas de l’enseignement du volley-ball. La Recherche en Éducation, 13, 48-65.
Attiklemé, K., Kpazaï, G., Atoun H. C. E & Agbodjegbe, B. (2014). Généricité et spécificité du savoir dans l’action didactique conjointe au volley-ball : cas de l’enseignement et de l’entrainement au Bénin. La revue universitaire des Sciences de l’Éducation – ASSEMPE, 2, 30-48.
Gouda, S. & Kpazaï, G. (2012). Le développement du sport de performance au Bénin : De l’analyse d’un modèle à un essai de problématique globale. Afrique et Développement, 37(2), 95-116.
Kpazaï, G. & Attiklemé, K. (2012). The role of professional experience on the dimension of reflexivity in teaching: A case study of two secondary school Health and Physical Education teachers. Journal of Human Sport & Exercise, 7(1), 254-262.