Georges Kpazai
Biography
After a doctorate (Ph.D) in Physical Activity sciences (option: Educational intervention in Health and Physical Education, and Teacher Education) at the kinesiology department of Université de Montréal (Quebec, Canada) and a post-doctoral studies at the Observatoire des Réformes en Éducation (ORÉ) of UNiversité du Québec à Montréal (UQÀM), I have been teaching since 2007 at the School of Kinesiology and Health Sciences (SKHS) at Laurentian University. I was Regular Search at the UNESCO Chair in Curricular Development (CUDC) located at UQÀM in 2009 in September 2017. I am currently Full Professor at the SKHS at Laurentian University. I am a Regular Researcher in the Research Group on Assessment and Development of Competencies in the Fields of Physical Activity and Health (RGADCPAS). I teach and supervise students in the fields of physical education, health promotion and educational intervention (didactics, pedagogy, educational psychology). I am passionate about setting up devices allowing students to do real university and professional learning independently and sustainably.
Education
- Bachelor 3 years in Human Kinetics (Licence en STAPS; Université d'Abidjan-Cocody; Côte-d'Ivoire)
- Certificate of Aptitude for Teaching Sports and Physical Education; INJS-Abidjan (Côte-d'Ivoire)
- Master in Physical Activity Sciences - M.Sc.(specialisation: Educational Psychology); Université Laval, Québec, Canada)
- Philosophae Doctor in Physical Activity Sciences (spécialisation: Educational Psychology of Health and Physical Education); Department of Kinesiology, Université de Montréal.
- Stage Post Doctorat en éducation; Observatoire des Réformes en Éducation - UQÀM.
Academic Appointments
July 1st, 2020: Full Professor - School of Kinesiology and Health Sciences, Laurentian University
July 1st, 2011: Associate Professor - School of Human Kinetics, Laurentian University.
July 1st, 2007: Assistant Professor - School of Human Kinetics, Laurentian University.
On The Web
Éditeur/Editor - Revue de la Diversité de la Recherche en Santé / Diversity of Research in Health Journal: https://pubs.biblio.laurentian.ca/index.php/drhj-rdrs/index
Google Scholar: https://scholar.google.fr/citations?hl=fr&user=r4GYV84AAAAJ
Researchgate: https://www.researchgate.net/profile/Georges_Kpazai
Publications: https://zone.biblio.laurentian.ca/handle/10219/3408
Research
- Teaching in Health and Physical Education (Didactics and Pedagogy of Health and Physical Education)
- Higher Education Pedagogy
- Didactics of the Bulding and Development of Professional Knowledge and Competencis
- Curriculum Ingineering
- Critical Thinking in Education and Training
Awards
- 2019: Laurentian Teaching Fellowship Awards" with the expertise in "Learning Outcomes" (in Higher Education).
Teaching
- EDPH 1206 FL Perspective en éducation physique et en sport 3 cr - Cours en 1ere année au Baccalauréat
- EDPH 2206 FL Apprentissage moteur 3cr - Cours en 2e année du Baccalauréat
- EDPH 3507 FL Santé Communautaire 3cr - Cours en 3e année du Baccalauréat
- EDPH 4106 FL Éducation physique adaptée 3cr - Cours en 4e année du Baccalauré
- EDPH 4707 FL Questions d’actualités en Éducation Physique: Intervention éducative en activité physique 3cr -
- EDPH 5136 FL Méthodes qualitatives 3cr - Cours aux études supérieures
Publications
Livres
- Kpazaï, G. (2018) (direction). La pensée critique expliquée par des didacticiennes et des didacticiens de l'enseignement supérieur (2e édition). Montréal (Québec): Les Éditions JFD Inc. ISBN: 978-2-924651-78-0
- Kpazaï. G. (2015) (direction). Pensée critique et innovations dans la formation universitaire. Côte Saint-Luc, Montréal (Québec): Éditions Peisaj (collection Cogito) - ISBN: 978-2-9811987-9-2.
- Kpazaï, G. (2013). Étude de la pensée critique en éducation physique et santé. Saarbrücke: Presses universitaires francophones.
- Amade-Escot, C., Caillot, M., Garcia-Debanc, C., Jonnaert, Ph., Kpazaï, G., Lafortune, L., Maury, S., Vincent, S. (2002). Didactiques et rapports aux savoirs. Actes des 3e journées d’études Franco-Québécoises des didactiques. Sorbonne, Paris (France), 17-18 juin
Chapitres de livres (avec un comité d'évaluateurs scientifiques)
- Kpazaï, G. (2015). Introduction, Dans G. Kpazaï (dir.), Pensée critique et innovations dans la formation universitaire (p.7-12). Côte Sainte-Luc, Montréal (Québec): Éditions Peisaj.
- Kpazaï, G. (2015). Illustrations de la pensée critique dans les pratiques éducatives d’enseignants d’éducation physique et santé (ÉPS) : une piste pour un développement de la pensée critique en formation initiale. Dans G. Kpazaï (dir.), Pensée critique et innovations dans la formation universitaire (p.13- 39). Côte Sainte-Luc, Montréal (Québec): Éditions Peisaj.
- Kpazaï, G. (2004). Les manifestations de la pensée critique dans les pratiques éducatives des enseignantes et des enseignants d’éducation physique et à la santé. Dans R. Pallascio, M.-F. Daniel et L. Lafortune (dir.), Pensée et Réflexivité : Théories et pratiques (p.129-150). Sainte-Foy : Presses de l’Université du Québec.
Quelques articles des cinq dernières années (2010-2015) (dans des revues scientifiques arbitrées par les pairs)
- Kpazaï, G., Daniel, M.-F. et Attiklemé, K. (2015). A Pedagogical Analysis of Critical Thinking Deployed by Health and Physical Education Teachers at the Secondary School Level. International Journal of Kinesiology & Sport Science, vol. 3, No 3, 2015, p.1-12.
- Prevost, C., Kpazaï, G., & Attiklemé, K. (2015). Perceived Importance of Professional Competencies for Admission to the College of Kinesiologists of Ontario. International Journal Of Kinesiology & Sports Science, 3(2), 30-43.
- Atoun, C., Agbodjogbe, B., Attiklemé, K., & Kpazaï, G. (2015). L’évaluation en sports collectifs selon l’APC dans les collèges de l’Ouémé: le cas de l’enseignement du volley-ball. La Recherche en Éducation, 13, 48-65.
- Attiklemé, K., Kpazaï, G., Atoun H. C. E & Agbodjegbe, B. (2014). Généricité et spécificité du savoir dans l’action didactique conjointe au volley-ball : cas de l’enseignement et de l’entrainement au Bénin. La revue universitaire des Sciences de l’Éducation – ASSEMPE, 2, 30-48.
- Gouda, S. & Kpazaï, G. (2012). Le développement du sport de performance au Bénin : De l’analyse d’un modèle à un essai de problématique globale. Afrique et Développement, 37(2), 95-116.
- Kpazaï, G. & Attiklemé, K. (2012). The role of professional experience on the dimension of reflexivity in teaching: A case study of two secondary school Health and Physical Education teachers. Journal of Human Sport & Exercise, 7(1), 254-262.
- Kpazaï, G., Daniel, M.-F., et Attiklemé, K. (2011). Manifestations of Critical Thinking in Health and Physical Education Teachers: An Examination of Three Case Studies. PHENex Journal, Vol 3 (2), 1-15.
- Attiklemé, K. et Kpazaï, G. (2011). Analyse de l'évolution des curriculums de l'enseignement de l'éducation Physique et Sportive (ÉPS) en République du Bénin de la période coloniale à nos jours. La Recherche en éducation, no 6, 83-99
- Attiklemé, K. et Kpazaï, G. (2010). Approche didactique de l'entretien post-enseignement en supervision pédagogique: cas de la formation pratique en enseignement de l'éducation physique et sportive au secondaire à l'INJEPS de Porto-Novo du Bénin. Annales scientifiques de l'université « Alexandra Ioan Cuza » de la Roumanie, Volume XIV, 241-268.
Résumé de mes recherches: voir le site: https://zone.biblio.laurentian.ca/handle/10219/3408