You are now in the main content area
Georges Kpazai

Georges Kpazai

Full Professor

School of Kinesiology and Health Sciences
Health
Sudbury Campus

Biography

After a doctorate (Ph.D) in Physical Activity sciences (option: Educational intervention in Health and Physical Education, and Teacher Education) at the kinesiology department of Université de Montréal (Quebec, Canada) and a post-doctoral studies at the Observatoire des Réformes en Éducation (ORÉ) of UNiversité du Québec à Montréal (UQÀM), I have been teaching since 2007 at the School of Kinesiology and Health Sciences (SKHS) at Laurentian University. I was Regular Search at the UNESCO Chair in Curricular Development (CUDC) located at UQÀM in 2009 in September 2017. I am currently Full Professor at the SKHS at Laurentian University. I am a Regular Researcher in the Research Group on Assessment and Development of Competencies in the Fields of Physical Activity and Health (RGADCPAS). I teach and supervise students in the fields of physical education, health promotion and educational intervention (didactics, pedagogy, educational psychology). I am passionate about setting up devices allowing students to do real university and professional learning independently and sustainably.

Education

  • Licence en STAPS (Université d'Abidjan-Cocody; Côte-d'Ivoire)
  • Certificat d'Aptitude au Professorat d'Éducation Physique et Sportive (CAPEPS); INJS-Abidjan (Côte-d'Ivoire)
  • Master en Sciences de l'activité physique - M.Sc.(option: Psychopédagogie); Université Laval, Québec, Canada)
  • Philosophae Doctor en sciences de l'activité physique (option: Psychopédagogie de l'ÉPS); Université de Montréal.
  • Stage Post Doctorat en éducation; Observatoire des Réformes en Éducation - UQÀM.

Academic Appointments

July 1st, 2020: Full Professor - School of Kinesiology and Health Sciences, Laurentian University

July 1st, 2011: Associate Professor - School of Human Kinetics, Laurentian University.

July 1st, 2007: Assistant Professor - School of Human Kinetics, Laurentian University.

On The Web

Éditeur/Editor - Revue de la Diversité de la Recherche en Santé / Diversity of Research in Health Journal: https://pubs.biblio.laurentian.ca/index.php/drhj-rdrs/index

Google Scholar: https://scholar.google.fr/citations?hl=fr&user=r4GYV84AAAAJ 

Researchgate: https://www.researchgate.net/profile/Georges_Kpazai

Publications: https://zone.biblio.laurentian.ca/handle/10219/3408 

Research

  • Intervention en éducation physique et à la santé (didactique et pédagogie de l'éducation physique et à la santé)
  • Pédagogie universitaire
  • Didactique de la construction et du développement des connaissances et des compétences professionnelles
  • Ingénierie du Curriculum
  • Pensée critique en Éducation et en Formation

Awards

  • 2019: Laurentian Teaching Fellowship Awards" with the expertise in "Learning Outcomes" (in Higher Education).


Teaching

  • EDPH 1206 FL                        Perspective en éducation physique et en sport   3 cr   - Cours en 1ere année au Baccalauréat           
  • EDPH 2206 FL                        Apprentissage moteur      3cr - Cours en 2e année du Baccalauréat
  • EDPH 3507 FL                        Santé Communautaire       3cr - Cours en 3e année du Baccalauréat
  • EDPH 4106 FL                        Éducation physique adaptée  3cr - Cours en 4e année du Baccalauré
  • EDPH 4707 FL                        Questions d’actualités en Éducation Physique: Intervention éducative en activité physique 3cr - Cours optionnel axé sur la pédagogie dans le domaine de l'éducation scolaire, médicale et sportive via les activités physiques.

Publications

Livres 

  • Kpazaï, G. (2018) (direction). La pensée critique expliquée par des didacticiennes et des didacticiens de l'enseignement supérieur (2e édition). ​Montréal (Québec): Les Éditions JFD Inc. ISBN: 978-2-924651-78-0
  • Kpazaï. G. (2015) (direction). Pensée critique et innovations dans la formation universitaire. Côte Saint-Luc, Montréal (Québec): Éditions Peisaj (collection Cogito) - ISBN: 978-2-9811987-9-2.
  • Kpazaï, G. (2013). Étude de la pensée critique en éducation physique et santé. Saarbrücke: Presses universitaires francophones.
  • Amade-Escot, C., Caillot, M., Garcia-Debanc, C., Jonnaert, Ph., Kpazaï, G., Lafortune, L., Maury, S., Vincent, S. (2002). Didactiques et rapports aux savoirs. Actes des 3e journées d’études Franco-Québécoises des didactiques. Sorbonne, Paris (France), 17-18 juin

Chapitres de livres (avec un comité d'évaluateurs scientifiques)

  • Kpazaï, G. (2015). Introduction, Dans G. Kpazaï (dir.), Pensée critique et innovations dans la formation universitaire (p.7-12). Côte Sainte-Luc, Montréal (Québec): Éditions Peisaj.
  • Kpazaï, G. (2015). Illustrations de la pensée critique dans les pratiques éducatives d’enseignants d’éducation physique et santé (ÉPS) : une piste pour un développement de la pensée critique en formation initiale. Dans G. Kpazaï (dir.), Pensée critique et innovations dans la formation universitaire (p.13- 39). Côte Sainte-Luc, Montréal (Québec): Éditions Peisaj.
  • Kpazaï, G. (2004). Les manifestations de la pensée critique dans les pratiques éducatives des enseignantes et des enseignants d’éducation physique et à la santé. Dans R. Pallascio, M.-F. Daniel et L. Lafortune (dir.), Pensée et Réflexivité : Théories et pratiques (p.129-150). Sainte-Foy : Presses de l’Université du Québec.

Quelques articles des cinq dernières années (2010-2015) (dans des revues scientifiques arbitrées par les pairs)


Résumé de mes recherches: voir le site: https://zone.biblio.laurentian.ca/handle/10219/3408